Allereerst zal ik mijzelf even voorstellen. Mijn naam is Fabian en ik ben bezig met mijn afstudeerstage op de marketingafdeling van Altec. Ik volg mijn afstudeerstage tijdens mijn laatste jaar van de opleiding Ondernemerschap & Retailmanagement aan de hogeschool Rotterdam. Nadat het pand mij al meerdere malen was opgevallen, maar ook na wat research op internet, had ik besloten om een brief te sturen naar Altec om te kijken of de mogelijkheid er was om mijn afstudeerstage hier te volgen. Al snel werd ik gebeld om een gesprek in te plannen. In het eerste gesprek hebben we vooral besproken wat de stage inhoudt en waar mijn interesses liggen. In het tweede gesprek hebben we gericht gesproken over wat voor opdrachten ik kon gaan uitvoeren omtrent het klantportaal, wat het hoofdthema was van mijn afstudeeronderzoek. Na twee positieve gesprekken was ik enthousiast om bij Altec mijn afstudeerstage te volgen.
“Ik heb dit in alle vrijheid mogen uitvoeren en mijn eigen draai er aan mogen geven wat erg leuk was!”
1. Twee fases
Mijn afstudeerstage bestond uit twee fases, namelijk een onderzoeksfase en een experimentfase. In de onderzoeksfase was ik eens in de 2 weken bij Altec op kantoor om de markt in kaart te brengen en te kijken waar er mogelijke kansen liggen voor Altec. In de experimentfase heb ik twee afzonderlijke experimenten uitgevoerd rondom het nieuwe klantportaal. In de experimentfase heb ik ook aan mijn persoonlijke ontwikkeling gewerkt aan de hand van verschillende competenties.
2. Experimenten
In mijn eerste experiment heb ik mijzelf bezig gehouden met de klanttevredenheid rondom het klantportaal. Het klantportaal was nog maar net live en er waren enkele klanten die het als eerst gingen gebruiken. We vonden het belangrijk om te meten of klanten goed overweg konden met het portaal. Ik heb verschillende klanten gesproken middels een Teams-meeting en hieruit zijn verschillende interessante ideeën aan het licht gekomen. Deze ideeën heb ik met mijn stagebegeleider besproken, zodat ze verwerkt konden worden in het portaal.
In mijn tweede experiment ben ik mijzelf meer gaan richten op het feit dat we het klantportaal wilden promoten onder meerdere klanten. Samen met mijn stagebegeleider heb ik twee e-mails opgezet die we onder verschillende klanten gingen verspreiden. In dit experiment heb ik gemeten welke e-mail effectiever was. Dit was een heel interessant experiment! Na de experimenten ben ik opnieuw gaan kijken naar hoe we het portaal onder de juiste doelgroep kenbaar konden maken. Ik ben mijzelf toen bezig gaan houden met het maken van een flyer, zodat we het portaal onder de aandacht zouden krijgen bij de juiste doelgroep. Ik heb dit in alle vrijheid mogen uitvoeren en mijn eigen draai er aan mogen geven.
3. Leerzame periode
Nadat mijn schoolopdrachten waren afgerond, ben ik mij binnen Altec meer gaan oriënteren op de verschillende afdelingen. Altec wilde mij graag laten ontwikkelen op facetten waar mijn interesses lagen, hierdoor werd je niet gebruikt voor de ‘rot’ klusjes. Afgelopen periode is erg leerzaam geweest voor mij. Ik heb op meerdere facetten van het bedrijf kunnen meekijken waardoor ik een breder beeld heb gekregen van Altec. De werknemers van Altec zijn erg toegankelijk en altijd bereid om je te helpen, wat ik erg fijn vond. Hierdoor kon ik voor mijn experimenten of ontwikkeling altijd wel bij iemand terecht.